دکتر مریم شهسواری | جوانسازی گردن با پی آر پی
جوانسازی گردن با پی آر پی

جوانسازی گردن با پی آر پی

جوانسازی گردن با پی آر پی

جوانسازی گردن با پی آر پی به چه معناست؟ پیری پوست یک پدیده طبیعی است که با افزایش سن و تاثیر عواملی مانند محیط و سبک زندگی بروز می‌کند. از جمله نشانه‌های آن می‌توان به ظهور چین و چروک، کاهش ارتجاع و رطوبت پوست و ایجاد لک و لکه اشاره کرد. یکی از روش‌های موثر برای مقابله با پیری پوست، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا همان پی‌آرپی صورت است. این روش با تقویت بافت و بهبود عملکرد سلول‌ها،  اثرات ضدپیری قابل توجهی دارد. انجام جوانسازی گردن با پی آر پی در کلینیک‌های معتبر و زیر نظر پزشکان متخصص بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت.

 

فرآیند تهیه پی‌آرپی یا پلاسمای غنی از پلاکت

امروزه روش‌های نوینی مانند جوانسازی گردن با پی آر پی برای درمان آسیب‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پی‌آرپی یا پلاسمای غنی از پلاکت، از خون خود فرد تهیه می‌شود. بدین ترتیب که مقداری از خون وی گرفته شده و سپس درون دستگاه سانتریفیوژ قرار می‌گیرد. این دستگاه با ایجاد نیروی گریز از مرکز، خون را به اجزای مختلفی مانند پلاسما، پلاکت و گلبول‌های قرمز تفکیک می‌کند. سپس پلاسمای حاوی غلظت بالایی از پلاکت‌ها، جداسازی و پی‌آرپی نامیده می‌شود. این محلول غنی از عوامل رشد، برای تزریق به پوست و درمان استفاده می‌شود.

با گذشت 10 دقیقه از خونگیری، خون به 3 لایه تقسیم می‌شود که یکی از آنها حاوی تعداد زیادی پلاکت است. این لایه با استفاده از سرنگ به پوست بیمار در ناحیه درمان تزریق می‌شود. پی آر پی به تنهایی یا همراه با لیزرتراپی، میکرونیدلینگ، پیوند چربی، ترمیم و پیوند مو به کار می‌رود. پی آر پی صورت، دست و گردن یکی از متداول‌ترین روش‌های درمان پوست است که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.

 

چگونگی عملکرد جوانسازی گردن با پی آر پی

پلاسمای غنی از پلاکت، محصولی استخراج شده از خون بیمار است که حاوی تعداد زیادی پلاکت می‌باشد. پلاکت‌ها سلول‌های کروی شکلی هستند که نقش مهمی در انعقاد خون و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده ایفا می‌کنند. پلاکت‌ها از طریق ترشح پروتئین‌ها و عوامل رشد، بافت آسیب‌دیده را التیام می‌بخشند. پی آر پی با تزریق مستقیم به بافت هدف، باعث تسریع در ترمیم طبیعی بدن می‌شود. پلاکت‌های موجود در پی آر پی دارای عوامل رشدی هستند که موجب تحریک رشد و ترمیم سلول‌ها و ایجاد رگ‌های خونی جدید می‌شوند. در نتیجه، میزان کلاژن، الاستین و ماده بین‌سلولی افزایش پیدا می‌کند. در پی آر پی صورت، دست و گردن، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به پوست موجب تحریک تولید کلاژن و بهبود فرایندهای ترمیمی پوست می‌شود. در نتیجه، بافت پوست آسیب‌دیده بازسازی و التیام می‌یابد.

 

جوانسازی پوست گردن

 

ویژگی‌های جوانسازی گردن با پی آر پی
جوانسازی گردن با پی آر پی یک روش غیرتهاجمی است که به دلیل عوارض جانبی اندک و عدم نیاز به عمل جراحی یا بستری شدن، محبوبیت زیادی دارد. همچنین این روش اثربخشی بالایی داشته و از لحاظ هزینه در مقایسه با سایر روش‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر است. در روش جوانسازی گردن با پی آر پی پس از نمونه‌گیری خون، با استفاده از سوزن‌های باریک تزریق‌های مکرر انجام می‌شود که معمولاً درد شدیدی ندارد. البته به دلیل تورم موضعی، ممکن است درد خفیفی وجود داشته باشد که در صورت نیاز می‌توان از بی‌حس‌کننده‌های موضعی استفاده کرد.
ایجاد تورم موقت برای شروع فرایند ترمیمی سلول‌های خونی ضروری است. ویژگی بارز جوانسازی گردن با پی آر پی این است که پس از درمان، نیازی به مراقبت‌های ویژه نبوده و فرد می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهد. مدت زمان لازم برای انجام این تزریقات حدود 45 دقیقه است. از دیگر مزایای این روش می‌توان به سازگاری بالا، سهولت استفاده، ایمنی و عدم خطر، کاهش طول دوره درمان و امکان افزودن موادی مانند کلاژن، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها اشاره کرد.

 

پی آر پی صورت و گردن

 

اثر بخشی جوانسازی گردن با پی آر پی

مطالعات نشان داده‌اند جوانسازی گردن با پی آر پی حاوی فاکتورهای رشد با غلظت 4 تا 7 برابر بیشتر از خون کامل است. پلاکت منبع طبیعی فاکتورهای رشد بوده و در پی آر پی به مقدار بالاتری یافت می‌شود. پی آر پی صورت، دست و گردن به دلیل دارا بودن سیتوکین‌ها و خاصیت ضدمیکروبی، در زمینه‌های مختلف پزشکی همچون سوختگی، جراحی‌های پلاستیک، فک و صورت به کار گرفته شده و در بهبود عوارض مؤثر است. یافته‌ها نشان می‌دهند فرایندهای ترمیم زخم و جوان‌سازی پوست مشابه هستند؛ بنابراین تزریق پی آر پی با توجه به غلظت بالای فاکتورهای رشد، منجربه تسریع التیام زخم‌ها و جوان سازی پوست می‌شود.

نظرات

در حال حاضر نظری ثبت نگردیده

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید در این قسمت دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

تماس : 02122791003 09934242902

تماس با ما

شما میتوانید در این قسمت با ما در تماس باشید

تلفن: 02122791003

آدرس: تهران، اقدسیه، نبش خیابان لنگری، ساختمان اقدسیه، طبقه 5، واحد 2